23 październik 2021, sobota 20:24
Przykładowe rodzaje ćwiczeń w cichym czytaniu ze zrozumieniem dla uczniów z klas I-III PDF Drukuj Email
czwartek, 18 kwietnia 2019 14:02

Klasa I

  • Odszukiwanie liter i wyrazów w tekście (można podkreślać, liczyć, szukać wyrazu podstawowego na dalszych stronach książki).
  • Odszukiwanie zdań w tekście.
  • Wyszukiwanie imion dzieci, nazw zwierząt, zabawek, sprzętów, itp.
  • Układanie wyrazów z liter alfabetu ruchomego.
  • Wykonywanie polecenia zapisanego na tablicy.
  • Układanie zdań łatwych i trudniejszych z rozsypanych wyrazów.
  • Układanie wyrazów (ewentualnie krótkich zdań ) z rozsypanki sylabowej.
  • Dobieranie kartek zawierających pytania i odpowiedzi.
  • Dobieranie obrazków do treści zdań oraz zdań do ilustracji.
  • Grupowanie kartek z wyrazami dookoła obrazka.
  • Segregowanie kartek z wyrazami w/g porządku podanego przez nauczyciela.
  • Pisanie odpowiedzi na pytania umieszczone na tablicy.
  • Poszukiwanie w tekście odpowiedzi na postawione pytania.

Klasa II

  • Wyszukiwanie w tekście fragmentów odnoszących się do osób i miejsca akcji.
  • Wyszukiwanie fragmentów odnoszących się do ilustracji.
  • Wyszukiwanie fragmentów, które można zilustrować.
  • Ilustrowanie treści wytworami plastycznymi jako przygotowanie do układania planu.
  • Rozsypanki wyrazowe i zdaniowe.
  • Układanie opowiadania z rozsypanych zdań.
  • Segregowanie wyrazów według części mowy.
  • Loteryjki ortograficzne.
  • Czytanie ciche jako bezpośrednie przygotowanie do czytania głośnego.
  • Zbiorowe ustalenia kolejności zdarzeń.
  • Wyszukiwanie w tekście fragmentów na określony przez nauczyciela temat.

Klasa III

  • Zdawanie sprawy z treści po jednorazowym czytaniu.
  • Wyodrębnianie postaci i zdarzeń w utworach literackich.
  • Odróżnianie zdarzeń istotnych od mniej istotnych.
  • Wskazywanie postaci głównych i drugorzędnych.
  • Wyszukiwanie fragmentów zawierających opis wyglądu i cech bohatera.
  • Ustalenie kolejności zdarzeń, ich wzajemnej zależności.
  • Wskazywanie wydarzenia decydującego o zmianie w postępowaniu bohatera.
  • Wybieranie najpiękniejszych i najważniejszych fragmentów opowiadania.
  • Wyróżnianie w tekstach opowiadań, opisów, dialogów.
  • Wskazywanie głównej myśli utworu.
  • Nadawanie innego tytułu opowiadaniu.

Materiał opracowała mgr Lucyna Monikowska

Poprawiony: czwartek, 18 kwietnia 2019 14:26