03 sierpień 2021, wtorek 00:06
Rozwijamy sprawność manualną i grafomotoryczną dzieci PDF Drukuj Email
wtorek, 31 marca 2020 12:40

Ćwiczenia manualne i grafomotoryczne przeznaczone są przede wszystkim dla dzieci o niskiej sprawności manualnej i grafomotorycznej. Należy dbać o to, aby ćwiczenia były atrakcyjne. Powinny być wykonywane w atmosferze akceptacji i zabawy. Dla wielu dzieci które nie potrafią nic narysować, wykonanie proponowanych zadań daje szansę przeżycia sukcesu. Ćwiczenia grafomotoryczne spełniają rolę stymulującą i usprawniającą, gdyż wpływają na rozwój motoryki rąk i koordynacji wzrokowo-ruchowej. Korygują nieprawidłowe nawyki ruchowe i utrwalają właściwe, konieczne podczas pisania i rysowania.

Cel ćwiczeń:

  • poprawienie sprawności manualnej, by dziecko mogło radzić sobie w czynnościach wymagających wykonywania drobnych, precyzyjnych ruchów ręki,
  • rozwijanie motoryki małej i koordynacji wzrokowo-ruchowej,doskonalenie orientacji przestrzennej i orientacji w schemacie własnego ciała,
  • korygowanie nieprawidłowych nawyków ruchowych: nieprawidłowe napięcie mięśniowe dłoni, nieprawidłowe trzymanie przyborów w ręce,
  • usprawnianie umiejętności prawidłowego posługiwania się przyborami piszącymi,
  • stymulowanie ogólnego rozwoju,
  • rozwijanie zainteresowań dziecka,
  • pomaganie dziecku w osiągnięciu gotowości do nauki pisania,
  • zapobieganie i pokonywanie trudności w nauce.

Zajęcia manualne pełnią rolę relaksacyjną, uspokajającą i ćwiczącą koncentrację uwagi.

Wskazania do wykonywania ćwiczeń grafomotorycznych:

  • niski poziom graficzny rysunków, pisma,
  • niechęć do rysowania i pisania,
  • zła pozycja ciała podczas pisania i rysowania,
  • nieprawidłowy sposób trzymania przyborów,
  • niewłaściwe napięcie mięśniowe ręki,
  • szybkie męczenie się podczas pisania i rysowania,
  • zbyt wolne tempo pisania i rysowania.

NASZE PROPOZYCJE DO ZABAW I ĆWICZEŃ Z DZIEĆMI:

Ćwiczenia motoryki dużej

  • luźne wymachy rąk, krążenie ramion, klaskanie,
  • rzuty, chwyty piłki, różnorodne zabawy z piłką, woreczkiem,
  • zamalowywanie dużych powierzchni ograniczonych konturem, pogrubianie konturów dużych rysunków,
  • chodzenie po wyznaczonym torze,
  • podskoki, przeskoki,
  • kreślenie w powietrzu dużych, płynnych swobodnych ruchów w kształcie kół,
  • podnoszenie przedmiotów i kładzenie ich w wyznaczone miejsce.

Ćwiczenia motoryki małej

  • chwytanie przedmiotów całą dłonią, małych przedmiotów palcami i manipulowanie nimi,
  • otwieranie i zamykanie pudełek,
  • dotykanie przedmiotów o różnej fakturze,
  • nawlekanie koralików, makaronu,
  • cięcie nożyczkami materiałów tekstylnych oraz papierniczych,
  • praca z komputerem – posługiwanie się myszką, klawiaturą,
  • szycie,
  • konstruowanie z klocków różnych figur, kształtów,
  • wypełnianie konturów kredką, farbą,
  • wypełnianie plasteliną dużych wzorów i figur,
  • wypełnianie konturów kawałkami papieru,
  • składanie obrazka z części,
  • układanie klocków, patyczków według wzoru lub własnego pomysłu,
  • rysowanie szlaczków po śladzie, uzupełnianie szlaczków.

Ćwiczenia koordynacji wzrokowo – ruchowej

  • swobodne, luźne ruchy rąk,
  • kreślenie dużych , płynnych linii, wykonywanych całą ręką i ramieniem,
  • kreślenie w powietrzu ręką, chorągiewką,
  • kreślenie na tablicy kolorową kredą, na piasku patykiem lub palcem, na dużym arkuszu farbą, kredą, węglem,
  • wymijanie i pokonywanie łatwych przeszkód.

Ćwiczenia równoważne

  • kolorowanie dużych figur na papierze, tablicy- farbą, kredką, kredą.

Ćwiczenia usprawniające precyzję i koordynację wzrokowo-ruchową

  • formowanie małych kulek z bibuły i naklejanie ich,
  • lepienie z plasteliny różnych figur,
  • wycinanie obrazków nożyczkami,
  • montowanie konstrukcji z gotowych elementów,
  • układanie obrazków z części,
  • dopasowywanie przedmiotów do otworów o różnych kształtach,
  • wydzieranie,
  • wycinanie po linii prostej i falistej,
  • obrysowywanie szablonów,
  • rysowanie po liniach,
  • rysowanie labiryntów,
  • kalkowanie, kopiowanie,
  • zakreskowywanie, zamalowywanie obrazków,
  • łączenie kropek,
  • pisanie wzorów literopodobnych,
  • zabawy z palcami,
  • uderzanie czubkami palców o blat stołu w różnym tempie,
  • przeplatanie palców, zabawy paluszkowe.

Ćwiczenia usprawniające mięśnie dłoni i palców

  • modelowanie z mas plastycznych,
  • zwijanie włóczki,
  • bazgranie kredką na papierze,
  • ugniatanie papierowych kul, rzucanie nimi,
  • rysowanie kół na zmianę prawą i lewą ręką,
  • wydzieranie, wycinanie,
  • rysowanie, malowanie ruchami poziomymi, pionowymi, falistymi, okrężnymi,
  • odwzorowywanie, obrysowywanie, kalkowanie, stemplowanie,
  • pisanie i rysowanie po śladzie ciągłym, liniowym i kropkowanym,
  • wciskanie pinezki w tablicę korkową,
  • obrysowywanie szablonu wewnętrzne i zewnętrzne,
  • kopiowanie bez odrywania ręki,
  • układanki klockowe, wtyczkowe z zachowaniem stopniowania trudności na wzorze, według wzoru i bez wzoru,
  • nawlekanie koralików, przewlekanie sznurków przez otworki,
  • ściskanie piłeczek,
  • nauka prawidłowego trzymania przyboru do pisania, prawidłowe trzymanie kredki, ołówka, flamastra, ułożenie rąk podczas rysowania.

Ćwiczenia graficzne

  • rysowanie na papierze gładkim, w kratkę, w linie,
  • rysowanie węglem, pisakiem, kredkami,
  • malowanie farbami – plakatówką, farbami klejowymi,
  • kreślenie linii pionowych i poziomych po śladzie i samodzielnie,
  • łączenie liniami punktów,
  • obrysowywanie szablonów figur geometrycznych,
  • odtwarzanie kształtu liter i prostych wyrazów według wzoru,
  • opracowanie kształtu poszczególnych liter i ich połączeń,
  • ćwiczenia graficzne, kreślenie po śladzie różnych linii, szlaczków literopodobnych, liter oraz wyrazów,
  • ćwiczenia w prawidłowym trzymaniu przyboru do pisania,
  • wyrabianie orientacji co do kierunku pisania,
  • zamalowywanie małych powierzchni – kontury, stemple,
  • wklejanie wycinanek w uprzednio przygotowany kontur,
  • kalkowanie,
  • kolorowanie obrazków o zaznaczonych konturach,
  • przetwarzania obrazu wzrokowego na graficzny,
  • rysowanie dywanika,
  • wydzieranki,
  • wyszywanie, haftowanie,
  • majsterkowanie oraz wykonanie ludzików i zwierząt z materiału przyrodniczego.

Materiał przygotowała mgr - Lucyna Monikowska

 

Poprawiony: wtorek, 31 marca 2020 22:27