26 wrzesień 2021, niedziela 18:38
Jak wspierać dzieci w powrocie do szkoły PDF Drukuj Email
Wpisany przez Ewelina Winnicka   
poniedziałek, 14 czerwca 2021 00:00

Za nami trudny czas życia w izolacji, czas trudny dla dzieci, jak i dorosłych. W dobie pandemii wszyscy musieliśmy znaleźć się w nowej rzeczywistości. Dla  młodzieży z trudnościami w kontaktach z grupą, nieśmiałej, był to czas ulgi, złapania oddechu, dobrego  momentu na skupienie się na nauce. Natomiast dla tych, którzy doświadczają przemocy domowej, dla ekstrawertyków, uczniów towarzyskich, którzy mają potrzebę kontaktów rówieśniczych, był to czas kryzysu.  Dotykały nas obawy o zdrowie własne i bliskich, ograniczenie kontaktów z innymi, strach przed utratą pracy. W kryzysie znalazły się zarówno dzieci, jak i dorośli.Obecnie przyszedł czas na powrót do rzeczywistości szkolnej, murów szkoły, bezpośrednich kontaktów. Pracownicy Poradni przez okres pandemii pracowali stacjonarnie, w bezpośrednim kontakcie z dziećmi i ich rodzicami. Starali się udzielać wsparcia psychologiczno-pedagogicznego dla tych, którzy jej potrzebowali, czy to w formie porad dla rodziców, jak również terapii indywidualnych dzieci i młodzieży.

Przedstawiamy państwu wyniki ankiet przeprowadzonych wśród dzieci, nauczycieli i rodziców, naszego powiatu dotyczących obaw po powrocie z nauczania zdalnego.

Obawy dzieci, nauczycieli i rodziców  po powrocie do szkoły dotyczą  przede wszystkim:

  • lęku przed bezpośrednią konfrontacją z zadaniami podczas lekcji – sprawdzianami, odpytywanie na forum,
  • trudności związanych z obniżonym nastrojem, apetytem, snem – przestawienie rytmu dobowego,
  • lęku związanego  z kontaktami z rówieśnikami, akceptacją rówieśników,
  • zwiększonej drażliwości, nerwowości,
  • sprawdzaniem notatek w zeszytach,
  • braku motywacji do nauki – braku celu nauki.

Poprawiony: czwartek, 08 lipca 2021 21:14
Więcej…
 
Budowanie relacji w szkole PDF Drukuj Email
Wpisany przez Ewelina Winnicka   
piątek, 11 czerwca 2021 08:21

Zapraszamy do korzystania z prezentacji "Budowanie relacji społecznych"
opracowanych przez mgr Lucynę Monikowską

Załączniki:
Plik
Pobierz ten plik (Relacje prezentacja 2021.ppt)Relacje prezentacja 2021.ppt
Poprawiony: czwartek, 08 lipca 2021 20:28
 
Zabawy zmniejszające agresję dzieci PDF Drukuj Email
Wpisany przez Ewelina Winnicka   
piątek, 21 maja 2021 08:25

ZABAWY DLA DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM I WCZESNOSZKOLNYM Z ZACHOWANIAMI AGRESYWNYMI

Skłonnościom do agresywnych zachowań i podatności na negatywne wzorce, można i należy przeciwdziałać w pracy wychowawczej z najmłodszymi dziećmi.

Należy uczyć dzieci radzenia sobie z konfliktami bez uciekania się do użycia siły, wykorzystywać do tego celu gry i historyjki, hipotetyczne sytuacje i przykłady zachowań.

Trzeba zadbać by na dziecko oddziaływało więcej pro- niż antyspołecznych bodźców i rozwiązań, co oznacza m.in. ograniczenie dostępu do brutalnych filmów, rysunków z jednej strony i dostarczanie wzorów, stwarzanie możliwości treningu umiejętności radzenia sobie ze stresem, współżycia z innymi, samoświadomości własnych uczuć, panowania nad gniewem, wrażliwości i świadomości moralnej.

W tej części przedstawiam propozycje gier i zabaw do wykorzystania w trakcie zajęć różnego typu, w których dziecko uczestniczy, kiedy zdarza się zachowanie niezgodne z przyjętymi normami.

Poprawiony: czwartek, 08 lipca 2021 20:49
Więcej…
 
Cyfrowe wyzwanie PDF Drukuj Email
poniedziałek, 08 lutego 2021 14:42

Anthony de Mello* w swoich rozważaniach twierdzi, że nasze życie jest w nieładzie i... że nie chcemy z niego wyjść. Jak mówi: klient nie chce wyzdrowieć, a jedynie doznać ulgi. Bo wyzdrowienie łączy się z wyrzeczeniami, wysiłkiem itp.
Zastanówmy się czy aby ma rację?

Problem używania Internetu jest POWSZECHNY. Problem mamy my, nasze dzieci, młodzież i inni dorośli. Ale wiadomo, nie uogólniajmy, bo wyjątki są. Internet, zazwyczaj wszechobecny złodziej czasu, zdrowia, bycia razem, ale też okno na świat, w którym można niemal WSZYSTKO kupić, sprzedać, porozmawiać, obejrzeć, pouczyć się, pooglądać, pograć….. Jak już siądziemy przed tym „oknem” to tyle „pracy” nas czeka, „musimy” odwiedzić wszystkie nasze ulubione miejsca. Dzieci mają to samo. Niestety. Jak zamkniemy im to „okno” w jakikolwiek sposób, to rodzi się w nich bunt. A lekcje, dalej nieodrobione…. Też byśmy się złościli. Jak to ogarnąć, żebyśmy wszyscy osiągnęli zadowolenie?

Sprawa jest i trudna i łatwa.
I tu musimy się zmierzyć z założeniem Anthoniego de Mello.

Poprawiony: niedziela, 07 lutego 2021 16:15
Więcej…
 
Kiedy noworodki i niemowlęta potrzebują pomocy logopedycznej PDF Drukuj Email
środa, 02 grudnia 2020 10:07

Kiedy noworodki i niemowlęta potrzebują pomocy logopedycznej

Nie jest to zaskoczeniem i przyzwyczailiśmy się już do tego, że czasem dzieci w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym wymagają pomocy logopedycznej. Standardem jest to, że przedszkola i szkoły zapewniają swoim podopiecznym pomoc specjalisty. Ale po co noworodkowi lub niemowlakowi logopeda? Nie mówi, a już do logopedy?

Logopeda, neurologopeda to specjalista, który nie tylko koryguje nieprawidłową wymowę głosek, ale także wspomaga i stymuluje rozwój mowy dziecka, potrafi ocenić budowę i sprawność aparatu artykulacyjnego, odruchy z obszaru twarzy i jamy ustnej, ma wiedzę, aby pomóc w nauce prawidłowego picia oraz spożywania posiłków.

Czy noworodki i niemowlęta potrzebują specjalistycznej pomocy logopedycznej? Zdarza się, że tak! W jakich przypadkach warto zgłosić się do logopedy?

Poprawiony: niedziela, 07 lutego 2021 16:23
Więcej…
 
Zdrowe sposoby wyrażania złości – recepta dla ucznia, i nie tylko PDF Drukuj Email
poniedziałek, 27 kwietnia 2020 08:04

Gniew w ciele, w przeciwieństwie do np. odbierającego siły smutku, objawia się powstaniem znacznej energii fizycznej. Trzymanie jej w sobie to jak noszenie tykającej bomby zegarowej. Co z nią zrobić? Najlepiej mądrze rozładować. Dobrym pomysłem mogą być wszelkiego rodzaju aktywność fizyczna: bieganie, ćwiczenia siłowe, jazda na rowerze. Ćwicząc, skup się na swojej złości. Użyj jej jako paliwa napędowego do wysiłku. Po jakimś czasie zaobserwujesz, że niejako przez mięśnie uchodzi z ciebie ciśnienie. A ty, ile potrzebujesz, aby złość straciła na intensywności: 5 minut podskoków w miejscu, pół godziny joggingu, godzinę tańca, a może dwie godziny wycisku na siłowni? Jeśli się wsłuchasz, ciało podpowie ci, ile i czego mu potrzeba.

Pognieć/ podrzyj/ zamaż kartkę papieru

Poprawiony: piątek, 26 marca 2021 12:06
Więcej…
 
ZABAWY z masą plastyczną PDF Drukuj Email
poniedziałek, 27 kwietnia 2020 07:36

Dzieci lubią zabawy z różnymi masami plastycznymi, które mogą przyczynić się do rozwijania strony manualnej, ćwiczyć  koncentrację  uwagi  oraz  pomagają rozładować napięcie emocjonalne. Na przykład popularna masa solna to swoisty materiał plastyczny, który – choć nieco wyparty przez nowoczesną ciastolinę – nadal jest chętnie wykorzystywany w pracach artystycznych i zabawie. Atutem masy solnej jest z pewnością prosta formuła i tani koszt wytworzenia i to, że można ją zrobić w warunkach domowych. Dzięki temu, że jest zrobiona z produktów spożywczych, masa nie jest toksyczna, a zabawa nią jest bezpieczna. Po wyrobieniu masy ma ona konsystencję podobną do plasteliny i daje się dowolnie kształtować. Rzeczy ulepione z masy solnej wystarczy odłożyć w suche miejsce i pozostawić na kilka dni, by stwardniały. Proces ten można przyspieszyć, używając do tego piekarnika. Na końcu można ulepione figurki pomalować.

Masa solna - podstawą udanej masy solnej jest właściwa proporcja składników. Choć wiadomo, że masa powstaje z soli, mąki i wody, trudno ją zrobić idealną, dodając składniki „na oko”. Najlepsza masa solna powstaje według takich proporcji:

Poprawiony: wtorek, 30 marca 2021 09:24
Więcej…
 
Rozwijamy sprawność manualną i grafomotoryczną dzieci PDF Drukuj Email
wtorek, 31 marca 2020 12:40

Ćwiczenia manualne i grafomotoryczne przeznaczone są przede wszystkim dla dzieci o niskiej sprawności manualnej i grafomotorycznej. Należy dbać o to, aby ćwiczenia były atrakcyjne. Powinny być wykonywane w atmosferze akceptacji i zabawy. Dla wielu dzieci które nie potrafią nic narysować, wykonanie proponowanych zadań daje szansę przeżycia sukcesu. Ćwiczenia grafomotoryczne spełniają rolę stymulującą i usprawniającą, gdyż wpływają na rozwój motoryki rąk i koordynacji wzrokowo-ruchowej. Korygują nieprawidłowe nawyki ruchowe i utrwalają właściwe, konieczne podczas pisania i rysowania.

Cel ćwiczeń:

  • poprawienie sprawności manualnej, by dziecko mogło radzić sobie w czynnościach wymagających wykonywania drobnych, precyzyjnych ruchów ręki,
  • rozwijanie motoryki małej i koordynacji wzrokowo-ruchowej,doskonalenie orientacji przestrzennej i orientacji w schemacie własnego ciała,
  • korygowanie nieprawidłowych nawyków ruchowych: nieprawidłowe napięcie mięśniowe dłoni, nieprawidłowe trzymanie przyborów w ręce,
  • usprawnianie umiejętności prawidłowego posługiwania się przyborami piszącymi,
  • stymulowanie ogólnego rozwoju,
  • rozwijanie zainteresowań dziecka,
  • pomaganie dziecku w osiągnięciu gotowości do nauki pisania,
  • zapobieganie i pokonywanie trudności w nauce.
Poprawiony: wtorek, 31 marca 2020 22:27
Więcej…
 
Motywacja do nauki PDF Drukuj Email
środa, 11 marca 2020 15:23

Motywacja do nauki jest to psychiczna aktywność człowieka ukierunkowana w proces uczenia się. Inaczej mówiąc jest to chęć danej jednostki do podjęcia działania umożliwiającego zdobycie określonego celu. Wg Brophy’ego motywację można podzielić na dwa rodzaje na: motywację osiągnięć i motywację unikania porażek. Kara lub nagroda jest w stanie uaktywnić motywację, gdy są wcześniej zapowiedziane.

W dużym stopniu motywacja jest wyuczona, nabywana w trakcie rozwoju człowieka i podlega wychowaniu. Dziecko na świat przychodzi z wrodzoną ciekawością. Już od pierwszych lat życia zadaje mnóstwo pytań rodzicom i innym dorosłym osobom przebywającym w jego otoczeniu. Dlatego też tak naprawdę pierwszymi nauczycielami w życiu dziecka nie są nauczyciele uczący w szkołach, lecz rodzice, dziadkowie, babcie i inne osoby sprawujące opiekę nad dzieckiem. Badania wykazały, że ta ciekawość poznawcza świata, a zarazem motywacja uczniów do nauki obniża się już od trzeciej klasy szkoły podstawowej. Dzieci stając się uczniami, nie są już przedszkolakami – rola zabawy nie jest na pierwszym miejscu. Początkowo naukę dzieci postrzegają jako coś bardzo ciekawego. Z czasem jednak staje się ona dla nich nudna i przestaje sprawiać im satysfakcję.

Poprawiony: środa, 11 marca 2020 21:52
Więcej…
 
DEPRESJA U DZIECI I MŁODZIEŻY PDF Drukuj Email
środa, 11 marca 2020 13:27

Depresja jest to zaburzenie całego organizmu – powoduje wiele dolegliwości zarówno psychicznych, jak i fizycznych. Depresja u dzieci i młodzieży może ujawniać się w bardzo różnorodny sposób. Często jest ona kojarzona z obniżonym nastrojem, zmęczeniem, apatią oraz izolacją w kontaktach z innymi ludźmi. U dzieci i młodzieży depresja może ujawnia się poprzez m.in. brak motywacji do nauki, niechęć chodzenia do szkoły oraz nagłe opuszczanie się w nauce. Ponadto u takich uczniów mogą również występować zachowania agresywne, destrukcyjne, autodestrukcyjne (na przykład samookaleczanie) i buntownicze.

Poprawiony: środa, 11 marca 2020 22:31
Więcej…
 
"Na ratunek Maluchom" PDF Drukuj Email
poniedziałek, 06 maja 2019 10:33

W Informatorze Oświatowym Nr 4/2018, który był poświęcony Kompetencjom Cyfrowym i kreatywnemu nauczaniu, na stronie 18 został opublikowany artykuł naszej koleżanki. Gratulujemy!

Poprawiony: czwartek, 02 stycznia 2020 20:23
 
<< pierwsza < poprzednia 1 2 następna > ostatnia >>

Strona 1 z 2