03 sierpień 2021, wtorek 00:54
Zestaw ćwiczeń wspomagających umiejętność liczenia ze zrozumieniem PDF Drukuj Email
czwartek, 18 kwietnia 2019 14:28

Dzieci uwielbiają liczyć. Opanowanie tej sztuki to duży krok ku dorosłości, bo przecież dorośli stale coś liczą, mierzą, mnożą lub dzielą. Maluchy wcześnie poznają takie słowa, jak : mały, duży, mniej, więcej, ale często się zdarza, że nie rozumieją ich znaczenia. Mogą na pamięć recytować – raz, dwa, trzy, cztery, ale tak naprawdę nie dostrzegają związku między tymi słowami a liczbą przedmiotów.

Większość rodziców, aby pomóc swojemu dziecku w nauce liczenia używa do tego celu przede wszystkim palców. Otóż pokrótce przedstawię zestaw ćwiczeń wspomagających rozwijanie umiejętności liczenia ze zrozumieniem.

1, 2 - licz jak ja: ...

Poprawiony: środa, 11 marca 2020 21:55
Więcej…
 
Przykładowe rodzaje ćwiczeń w cichym czytaniu ze zrozumieniem dla uczniów z klas I-III PDF Drukuj Email
czwartek, 18 kwietnia 2019 14:02

Klasa I

  • Odszukiwanie liter i wyrazów w tekście (można podkreślać, liczyć, szukać wyrazu podstawowego na dalszych stronach książki).
  • Odszukiwanie zdań w tekście.
  • Wyszukiwanie imion dzieci, nazw zwierząt, zabawek, sprzętów, itp.
  • Układanie wyrazów z liter alfabetu ruchomego.
  • Wykonywanie polecenia zapisanego na tablicy.
  • Układanie zdań łatwych i trudniejszych z rozsypanych wyrazów.
  • Układanie wyrazów (ewentualnie krótkich zdań ) z rozsypanki sylabowej.
  • Dobieranie kartek zawierających pytania i odpowiedzi.
Poprawiony: czwartek, 18 kwietnia 2019 14:26
Więcej…
 
Dlaczego warto czytać. PDF Drukuj Email
piątek, 18 stycznia 2019 11:05

Czytanie książek sprawia wiele przyjemności. Wie o tym każdy, kto nie wyobraża sobie choćby dnia bez lektury. Warto zebrać jak najwięcej argumentów za tym, że czytanie ma wiele zalet. Książki mogą znacząco zmienić życie dzieci oczywiście na lepsze.

Czytać powinny nie tylko dzieci, ale to właśnie w pierwszych latach życia najlepiej jest gdy rodzic jako przewodnik wyrabia w u swoich pociech nawyk czytania. Jeśli jesteśmy przekonani o zaletach czytelnictwa, uświadamiajmy też o tym swoje dzieci. Jeśli natomiast sami bardzo rzadko sięgamy po jakąkolwiek książkę, zapoznajmy się z argumentami za tym, że czytanie faktycznie ma sens.

Poprawiony: piątek, 18 stycznia 2019 12:18
Więcej…
 
Jak mówić do dzieci... PDF Drukuj Email
poniedziałek, 25 września 2017 10:36

Książki autorstwa Adele Faber i Elaine Mazlish z cyklu „Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać żeby do nas mówiły” towarzyszą mi od czasów studiów psychologicznych, ale też czasu od kiedy sama jestem mamą. Pokazują szczególną rolę jaką w efektywnym rodzicielstwie pełnią umiejętności komunikowania się i rozumienia dzieci. Uczą w jaki sposób rozmawiać z dziećmi stosując „język emocji” - reagować empatycznie, nazywać uczucia dziecka i słuchać z uwagą.

Poprawiony: środa, 11 marca 2020 21:59
Więcej…
 
Rotacyzm, czyli nieprawidłowa wymowa głoski R PDF Drukuj Email
poniedziałek, 30 maja 2016 00:00
Rotacyzm, czyli nieprawidłowa realizacja głoski [r] jest jedną z najczęstszych wad wymowy u dzieci. Zauważa się ją również u młodzieży i osób starszych. Zgodnie z etapami rozwoju mowy głoska [r] powinna pojawić się około 6 roku życia, jednakże coraz więcej dzieci 7 – letnich i starszych trafia do logopedy ze względu na brak głoski [r] lub jej błędną realizację.
Poprawiony: piątek, 18 stycznia 2019 12:28
Więcej…
 
FAS – Alkoholowy Zespół Płodowy PDF Drukuj Email
wtorek, 18 lutego 2014 13:22

FAS – Alkoholowy Zespół Płodowy (ang. Fetal Alcohol Syndrome)

FAS to zespół chorobowy, który jest skutkiem działania alkoholu na płód w okresie prenatalnym.

FAS pojawia się w wyniku spożywania alkoholu przez kobietę ciężarną i jest to jedyna możliwość zapadnięcia przez dziecko na tą chorobę. Alkohol to substancja, która z dużą łatwością przedostaje się przez łożysko do krwioobiegu dziecka, powodując tym samym nieodwracalne szkody.

Poprawiony: piątek, 18 stycznia 2019 12:29
Więcej…
 
INTEGRACJA SENSORYCZNA PDF Drukuj Email
piątek, 06 grudnia 2013 10:26

Integracja sensoryczna (zgodnie z twórczynią SI A. Ayers) jest to proces dzięki, któremu mózg otrzymując informacje ze wszystkich zmysłów segregując, rozpoznając, interpretując i integrując ze sobą i wcześniejszymi doświadczeniami odpowiada adekwatną reakcję.

Inaczej mówiąc Integracja sensoryczna to proces w którym następuje organizacja dostarczanych do naszego mózgu wrażeń sensorycznych tak, aby mogły być wykorzystane w celowym działaniu, czyli w reakcjach adaptacyjnych, służących do wykonania określonej czynności, przyjęcia odpowiedniej pozycji ciała itp.

Jeśli występują zaburzenia w odbiorze i integrowaniu bodźców zmysłowych to będą pojawiać się dysfunkcje w rozwoju poznawczym, motorycznym oraz zachowaniu dziecka.

Poprawiony: piątek, 18 stycznia 2019 12:30
Więcej…
 
Zbyt długie ssanie smoczka PDF Drukuj Email
Wpisany przez Aleksandra Meyer   
środa, 23 października 2013 07:53

Konsekwencje zbyt długiego ssania

Smoczek daje dziecku spokój i pocieszenie w trudnych chwilach. Pomaga zasypiać oraz zaspokoić odruch ssania. Jednak zbyt długie jego używanie może prowadzić do niepożądanych konsekwencji:

  • opóźnienie w rozwoju mowy,
  • niewyraźna wymowa, w tym seplenienie,
  • podwyższone ryzyko próchnicy,
  • zmiany zgryzu,
  • nadmierne ślinienie,
  • ograniczone ruchy języka,
  • kłopoty ze ssaniem, żuciem, połykaniem.
Poprawiony: środa, 23 października 2013 08:07
Więcej…
 
Chwyt ołówka PDF Drukuj Email
Wpisany przez Aleksandra Meyer   
piątek, 23 grudnia 2011 10:32
Prawidłowy rozwój chwytu ołówka

1 - 1 1/2 rok życia

Poprawiony: poniedziałek, 25 lutego 2019 21:50
Więcej…
 
Raport z przesiewowych badań logopedycznych PDF Drukuj Email
Wpisany przez Agata Dullek   
czwartek, 21 kwietnia 2011 12:39

Raport z przesiewowych badań logopedycznych w latach:

2008/2009, 2009/2010, 2010/2011

Zespół badający:

Marzena Kroplewska, Aleksandra Meyer,

Joanna Dzwonkowska - Gurdak, Katarzyna Stosik

Poprawiony: wtorek, 25 października 2011 19:49
Więcej…
 
<< pierwsza < poprzednia 1 2 następna > ostatnia >>

Strona 2 z 2